Het laatste nieuws.
Waar veel gebeurt, valt veel te melden!
Als internationele speler in de sierteeltsector delen we graag ontwikkelingen binnen de sector of ons bedrijf, in binnen- of buitenland.
Succesvolle start van het Preferred Partner Programma tijdens eerste Partner Event
Op woensdag 4 september vond het allereerste OZ-Hami Preferred Partner Event plaats, een belangrijke stap binnen het nieuwe Preferred Partner Programma (PPP). Dit programma, dat begin dit jaar werd gelanceerd, is opgezet om nauwer samen te werken met kwekers van OZ-Hami. Het doel is gezamenlijke groei en verbetering, met als speerpunten activiteiten zoals ‘Kweker van de Week’ en het delen van data. Alle 15 aangesloten preferred partners waren vertegenwoordigd op het evenement, met in totaal meer dan 30 deelnemers. Vanuit OZ-Hami waren verschillende leden van het managementteam, evenals leiders van de inkoop- en verkoopafdelingen, aanwezig. Gezamenlijk keken zij vooruit naar de toekomst en werden essentiële onderwerpen als groei, samenwerking en innovatie uitgebreid besproken. Onder leiding van Siemen ten Bruggencate werd actief meegedacht over manieren om het partnership te versterken en de strategische doelen te realiseren. “Het was een zeer succesvol evenement, boordevol waardevolle inzichten en ideeën voor de toekomst,” aldus Ruben Sicking en Reinier Haasnoot, die de bijeenkomst openden met een presentatie over de strategie van OZ-Hami. Na de presentaties en discussies kregen de kwekers de mogelijkheid om het contract te ondertekenen, waarmee hun betrokkenheid bij verdere samenwerking werd bevestigd. De positieve reacties van de deelnemende kwekers onderstrepen het succes van het event. Dit Preferred Partner Event vormt een solide basis voor een duurzame samenwerking, waarbij OZ-Hami en haar partners samen werken aan een kleurrijke toekomst in de sierteelt.
OZ-Hami viert 65 jarig jubileum!
Het jaar 2024 markeert een belangrijke mijlpaal voor OZ-Hami: het is namelijk 65 jaar geleden dat Arie Ofman en Klaas van Zijverden OZ Export oprichtten. Een goede reden om dit ijzeren jubileum te vieren met een groot feest. Op 25 mei was het zover: met als centrale thema ‘Crazy Town’ werd er stil gestaan bij dit mijlpaal met een groot feest, inclusief cocktailbar, fotohoek, viproom en diverse foodtrucks. Wat dit jubileum extra speciaal maakte, was het feit dat dit het eerste gezamenlijke OZ-Hami feest was sinds de fusie van OZ Export en Hamifleurs in 2020. Na verschillende uitdagende jaren kunnen alle OZ-Hami collega’s trots zijn waar OZ-Hami nu staat: de samenvoeging heeft de organisatie sterker gemaakt, meer toekomstbestendig en dit jubileum symboliseert de veerkracht van OZ-Hami en haar rijke (gezamelijke) geschiedenis. We kijken terug op een avond met een gouden rand en kijken vol vertrouwen naar de toekomst, samen met ons geweldige team van collega’s, kwekers, klanten en andere waardevolle relaties!
OZ-Hami helpt mee aan de Honey Highway
Samenwerken met Honey Highway
Enthousiaste medewerkers van de bedrijven op het VBA Zuid terrein hebben 5.600 drachtplanten en bloemheesters geplant, waarmee Bijenpark VBA Zuid een feit is. In navolging van 35.000 m2 bloemen en 80 volgroeide appelbomen is het bloeiseizoen nu nog weelderiger en langer, wat zorgt voor voedsel voor wilde bijen en een prachtig aangezicht. Biodiversiteit waar medewerkers doorheen kunnen wandelen! De werkzaamheden rondom de bushaltes, loopbrug en de afslag naar Royal FloraHolland in Aalsmeer zijn inmiddels vrijwel voltooid. Het is nu de hoogste tijd om de omliggende gronden weer in te zaaien als Honey Highway. De bedrijven op en rondom dit terrein zijn vanzelfsprekend nauw betrokken, zodat gezamenlijk de biodiversiteit op VBA Zuid wordt vergroot. Op dit moment is er geen ander bedrijventerrein in Nederland dat zoveel biodiversiteit heeft. Tientallen verschillende Nederlandse drachtplanten en bloemheesters zijn geplant, wat zorgt voor een langdurige bloeiperiode. Het stuifmeel en de nectar van deze planten vormen voedsel voor bijen, vlinders, alle insecten, vogeltjes, fazanten, hazen, en daarbij ontstaat er een gezonde bodem door de biodiversiteit. Honey Highway heeft het ontwerp voor het bijenpark en het beplantingsplan gemaakt, dit zorgt ervoor dat er 5.600 juiste planten en heesters op tijd in het veld staan. Samen met de werkmannen van Eijkelboom wordt er vijf dagen hard gewerkt en zie je een geweldig Bijenpark tot stand komen. Wij van OZ-Hami zijn samen met de andere bedrijven van Dutch Flower Group enorm betrokken, trekken kaplaarzen aan en ervaren ook hoe leuk en zinvol het is; natuureducatie, teambuilding en gewoon heerlijk buitenzijn met elkaar. Deborah Post, Honey Highway: “Het doel is om het in de zomer het te zien wemelen van bijen, vlinders, vogeltjes, fazanten die hun voedsel kunnen vinden om te overleven in de verder kale omgeving van graslanden en grote logistieke hallen in en rondom Aalsmeer. Bedankt ondernemers!”
OZ-Hami lanceert Preferred Partner Program
OZ-Hami kondigt met trots de lancering van het Preferred Partner Program aan. Dit initiatief heeft het doel om de samenwerking met de belangrijkste kwekers te versterken, uit te breiden en naar een hoger niveau te tillen. Het Preferred Partner Programma belooft een nieuw tijdperk van samenwerking tussen OZ-Hami en haar partners met het streven naar een duurzame relatie met grote voordelen voor beide partijen. Het programma biedt de kwekers van OZ-Hami een voorkeurspositie op het gebied van promotie, marketing, en strategische inzichten. Door gezamenlijke kennis, ervaring en expertise te benutten streven OZ-Hami en de Preferred Partners naar wereldwijd succes. Als Preferred Partner ontvang je o.a. jaarlijkse promotie als Grower of the Week, maandelijkse verkoopdata, uitnodigingen voor (exclusieve) evenementen, en brede zichtbaarheid op kantoor, webshops, en social media!
OZ-Hami en kwekers zetten zich in voor Pink Ribbon
Together for Pink Ribbon
Met de verkoop van een speciaal Pink Ribbon assortiment hebben OZ-Hami en diverse kwekers, met steun van Dutch Flower Foundation en Coloriginz, een bedrag opgehaald van €7.500,- voor Pink Ribbon, de nationale organisatie die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker. Maar liefst 1 op de 7 vrouwen in Nederland krijgt borstkanker. Elk jaar overlijden er in Nederland nog steeds ongeveer 3.000 mensen (99,2% daarvan is vrouw) aan de gevolgen van borstkanker. Dat zijn er elke dag ongeveer 9. Pink Ribbon haalt geld op voor projecten en onderzoek om borstkanker te voorkomen en om het beter te kunnen behandelen. Daarnaast doen Pink Ribbon er alles aan om het leven na borstkanker zo prettig mogelijk te maken. Na succesvolle voorgaande jaren, sloegen OZ-Hami en Pink Ribbon, ook dit jaar weer de handen ineen tijdens internationale borstkankermaand Oktober, om de strijd tegen borstkanker te ondersteunen. Samen met diverse kwekers werd van 2 t/m 6 Oktober een speciale selectie bloemen samengesteld. Voor elke steel die uit deze selectie werd verkocht werd geld gedoneerd aan Pink Ribbon. Het streven was zoveel mogelijk awareness voor borstkankeronderzoek te creëren en geld in te zamelen voor Pink Ribbon. Samen met de participerende kwekers, (Marginpar, Ansu, Voorn Roses, Lugt Lisianthus, Herburg Roses, Together2Grow, Qualily, Multi Color Flowers, Colours of Nature en Laan Tulips), een bijdrage van Coloriginz en van Dutch Flower Foundation werd een prachtig bedrag van 7.500,- opgehaald. “Een mooie samenwerking met onze kwekers en een prachtig initiatief om de strijd tegen borstkanker te ondersteunen” volgens Reinier Haasnoot, Manager Marketing & New Business bij OZ-Hami.
OZ-Hami en Zentoo slaan de handen ineen voor Mela For Her
Mela for Her
Op 8 maart vieren we wereldwijd Internationale Vrouwendag om onze solidariteit uit te spreken voor vrouwenrechten en gelijkheid. Ieder jaar betekent dit traditiegetrouw een zeer drukke periode voor OZ-Hami en partner Zentoo. Internationale Vrouwendag wordt namelijk in veel landen gevierd met bloemen, waaronder veel chrysanten. Hoewel deze miljoenen chrysanten in Nederland worden geteeld ligt de oorsprong van elke tak vaak duizenden kilometers verderop, in o.a. Ethiopië. Hoewel de chrysantenstekken zich in Ethiopië onder goede condities kunnen ontplooien geldt dit helaas niet voor een groot gedeelte van de meisjes en vrouwen in de rest van het land. Velen hebben dagelijks te maken met onderdrukking, ongelijkheid, en criminaliteit. Mela for Her, een Ethiopische NGO, pakt het probleem van ontoegankelijke menstruatieproducten aan. Met 72% van de vrouwen in Ethiopië die deze producten niet kunnen betalen, blijven veel meisjes en vrouwen tijdens hun menstruatie thuis van school of werk, wat hun ontwikkeling en vrouwenrechten belemmert. Mela for Her biedt voorlichting en betaalbare, herbruikbare menstruatieproducten aan, waardoor meisjes en vrouwen in nood kunnen blijven deelnemen aan onderwijs en werk. In het licht van Vrouwendag hebben OZ-Hami en Zentoo, in samenwerking met Dutch Flower Foundation, de handen ineen geslagen om een steentje bijdragen aan dit mooie werk door zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Mela for Her. Speciaal voor deze promotie heeft Zentoo een unieke premium Vrouwendag box gemaakt, exclusief voor OZ-Hami. In samenwerking met Dutch Flower Foundation werd voor elke verkochte doos een bedrag gedoneerd aan Mela for Her. Uiteindelijk heeft de actie geresulteerd in een bijdrage van 5.500,- aan Mela for Her, waarmee 1.600 menstruatiepakketten konden worden aangeschaft en de doelstelling van 1.500 stuks ruimschoots werd behaald. Een fantastisch resultaat voor vrouwen en meisjes in Ethiopië!